Friday, August 27, 2010

Att lära sig tyska genom att resa

Ärligt talat, tyska är inte det lättaste språket att lära sig. Detta till trots att språket har liknande rötter som engelska, men tyska innebär problem även för språkerfarna personer. Detta innebär dock inte att du inte kan göra ditt bästa för att förbättra dina konversationsfärdigheter; för även om du har problem att skriva bra på tyska så kommer vi att ge dig ett par tips hur du blir en bättre konversatör.

Min fulla övertygelse är att det lättaste sättet att förbättra sin tyska är att resa till Tyskland. Tyskland är ett underbart land att besöka då det finns så mycket att se: slott, gotiska kyrkor, historiska ställen och så vidare. När du väl är där, var inte rätt att använda din konversationsguide och fyll på ditt ordförråd.

Det tyska folket kommer att uppskatta alla dina försök att prata på deras eget språk (även om du gör misstag här och var), och de kommer att hjälpa dig dels med dina uttal och dels med att fylla på ditt ordförråd. En av mina roligaste dagar i Tyskland var när jag besökte samhället Titisee (i Schwarzwald). En grupp studenter sjöng runt en lägereld och när de förstod att jag gjorde mitt allra bästa för att lära mig tyska skrev de ner sångtexten på papper så att jag kunde sjunga med. Det var inte bara roligt utan det var även ett bra sätt att lära mig läsa samt uttala tyska ord. Kom ihåg vad man säger; när det är roligt att lära sig så fastnar det!

Att resa i Tyskland ger dig möjligheten att konversera med en äkta tysk. Fördelen med detta är flera: förutom att de berättar hur du korrekt uttalar vissa ord, de ger direkt återkoppling så att du inte fastnar med dina misstag. Dessutom är det ett faktum att lära sig med andra personer är ett mycket bättre sätt än att lära sig själv genom att läsa en bok. Den sociala aspekten av lärandet är viktig, eftersom du blir avslappnad och får en bra miljö att lära dig i. Vidare får du lära dig slang och talspråk som inte finns i någon konversationsguide!

För att förbättra din läsförståelse så rekommenderar jag att du läser och skriver ner all text du stöter på. Om du är ute och reser och besöker alla möjliga platser, passa på att läsa vägbeskrivningar, informationstavlor och broschyrer på alla ställen du hittar dem. Jag kommer ihåg att jag var så helfokuserad på att lära mig tyska att jag till och med läste dörrskyltar! Jag minns fortfarande “druken” och “zien” (drag respektive tryck) på dörrarna i mataffärer. Låt inga detaljer slinka förbi, det är enda sättet du absolut kan öka dina tyska kunskaper.

Sist men inte minst; kom ihåg att din resa inte bara är en studieresa men också en semester. Passa därför på att koppla av så mycket du kan, och bli aldrig generad över att prata tyska. Glöm bort misstagen, vi alla behöver dem för att kunna lära oss av dem. Kom ihåg att det är enklast att lära sig ett främmande språk när man inte skäms för att säga fel, och när man upprepar orden exakt som läraren (vilken tysk person som helst) säger dem är risken mindre att säga fel från första början. Det ska vara roligt att lära sig!

För att göra hela lektionen rolig, glöm inte att sjunga den klassiska folksången och gör ditt bästa för att förstå orden:

Ich bin Schnappi, das kleine Krokodil

Komm aus Ägypten, das liegt direkt am Nil.

Zuerst das ich in einem Ei,

dann schi-, schna-, schnappte ich mich frei!”

No comments:

Post a Comment